במיומנויות קשב הילד לומד להכיר את העולם הפנימי ולעבוד איתו בצורה מיטיבה

שפת הקשב מזמינה את הילד להיעזר במיומנויות קשב כדי לחקור את החוויה שלו ברגע ההווה

אודות שפת הקשב

בעולם שלנו היום קיימים גירויים רבים – פלאפונים, מחשבים, טלוויזיה, טבלטים ועוד, שבכל רגע נתון תופסים את הקשב שלנו בלי שנשים לב לכך כלל – צלצול טלפון שבאופן אוטומטי מסיט את תשומת הלב מהעשיה שלנו באותו הרגע, הודעה שנכנסת ודורשת את תגובתינו המיידית וכן הלאה. העולם מתנהל בקצב מסחרר המביא עימו לחצים שונים ודורש מאיתנו מיומנויות קשב מפותחות על מנת שנוכל להתנהל בתוכו בצורה יעילה ומועילה. הקושי קיים אצל מבוגרים ועל אחת כמה וכמה אצל ילדים.

שפת הקשב”, הינו ארגון ללא מטרות רווח, אשר פועל לטיפוח מיומנויות קשב (מיינדפולנס) עם ילדים ונוער בארץ ובעולם באמצעות קהילת מנחים, סדנאות, ותוכן (משחקים ומוצרים) מעוררי השראה.

השפה המבוססת על מיומנויות קשב (מיינדפולנס), מאפשרת לילדים לפתח עוגנים חשובים להיאחז בהם לחיים בריאים. שפת הקשב מזמינה את הילד להיעזר במיומניות קשב בכדי לחקור את החוויה שלו ברגע ההווה (גוף, תחושות, מחשבות ורגשות), באופן המאפשר מפגש עם החוויה, המטפח איכויות ותכונות מיטיבות ליציבות, רווחה נפשית ואינטראקציות מייטביות. הילד לומד להכיר את העולם הפנימי ולעבוד איתו בצורה מיטיבה באמצעות הנחיות, משחקים, שאלות, תנועה, דמיון ודרכים רבות בהם מנחה לשפת הקשב משתמש. כך מתפתחות מיומנויות יסוד אלו החיוניות להתפתחות הילד ולפיתוח איכויות של הכלה, ויסות, אמפתיה, קבלה ועוד.

תוכניות שפת הקשב מתאימות לכל הגילאים (החל מגיל 3) ומותאמים לפי הרמה ההתפתחותית של כל ילד. העבודה לפיתוח מיומנויות פנימיות עם הגילאים הצעירים נעשית באמצעות מפגשים חוויתיים ודינאמיים, המשלבים תנועה, משחק, הרפייה ודמיון מודרך. עבודה עם מתבגרים ונוער נעשית באופן מעט שונה בשילוב אתגר, משחק, סיפורים, וההתנסויות חווייתיות רבות השזורות במהלך המפגשים.

קראו עוד

איך זה נראה בשטח?

יצירת מרחב פיזי מתאים וגבולות ברורים המאפשרים פיתוח של המיומנויות. 

באמצעות שאלת שאלות, אתגור, והכוונת הקשב לתהליכים פנימיים, המנחים מייצרים הזדמנויות לילד לטפח מיומנויות של ריכוז, תשומת לב, הכלה, יציבות ועוד.

באמצעות תרגולים בניהול קשב, משחקים, סרטונים להשראה, תרגילי תנועה, אתגרים, הרפייה ואלמנטים רבים ומגוונים המנחים מייצרים מרחבים המאפשרים התפתחות של המיומנויות.

מנחה מיומן “מחזיק” איכויות רלוונטיות ליציבות ורווחה נפשית ובעקבות זאת מאפשר להנכיח עבור הילדים עבודה מיטיבה עם המיומנויות.

פיתוח מיומנויות קשב במסגרות חינוכיות נעשה באופן הוליסטי באמצעות שיח משותף עם המנהלים והמורים ובניית תהליך כוללני המתייחס לרבדים השונים להטמעה של פלטפורמות לטיפוח המיומנויות. רבדים המתייחסים לעיצוב המרחב הכיתתי/בית הספר, לתרבות, לנוכחות המורים, אופי התכנים הקיימים, ייחודיות בית הספר ועוד.

ידעתם ש...

התוכנית לעבודה עם ילדים בבתי ספר פותחה לראשונה על ידי הגברת שימי לוי ישובי במסגרת המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש וכעת מיושמת ברחבי הארץ מזה 18 שנים כחלק ממערכת השעות השבועית של הילדים, ובמסגרות חינוכיות שונות ומגוונות. כמו כן, מנחי שפת הקשב מבצעים עבודה באופן פרטני עם הורים וילדים או בקבוצות קטע נות במסגרות פורמליות ובלתי פורמאליות. כיום, “שפת הקשב” נחשבת לאחת מתוכניות הקשיבות לילדים ונוער הטובות בעולם.

קראו עוד

תוכנית שפת הקשב עוזרת לילדים:

להיות יותר רגועים, שלווים, שמחים ועם תחושת סיפוק מהחיים.

לשפר את יכולת הריכוז והמיקוד במהלך השיעורים, המבחנים, הספורט והתקשורת הבין אישית.

להתמודד עם מצבים נפשיים מאתגרים כמו דאגות, לחץ וחרדה.

לממש את הפוטנציאל שלהם ולהגשים את המטרות שלהם.

להיות יותר יצירתיים, להצליח בלימודים ולהתפתח ברמה האישית.

קראו עוד

תוכנית שפת הקשב – מה זה לא:

תוכנית רוחנית כלשהי – התוכנית נתמכת במחקרים רבים הממחישים את ההשפעה של מיינדפולנס על ילדים ומבוגרים ומבוססת על ניסיון רב בשטח.

דרך להירגע – תחושת רוגע ושלווה הם תוצרי לוואי של התרגול שאנחנו שמחים לאמץ, אך זאת לא המטרה המרכזית של מיינדפולנס, אשר מתייחס להיות עם כל מה שיש – בעת הצורך גם עם מתח וחרדה.

טיפול – תכנית שפת הקשב היא יותר חינוך מאשר טיפול. היא אינה מעוצבת לתת מענה לבעיות נפשיות או פסיכולוגיות, למרות שהיא בהחלט יכולה להוות כעזר עבור אתגרים רגשיים או פסיכולוגים שונים.

קראו עוד

במיומנויות קשב הילד לומד להכיר את העולם הפנימי ולעבוד איתו בצורה מיטיבה

דילוג לתוכן