פיתוח המיומנויות נעשה באמצעות הפניית הקשב בתוך פעילויות חווייתיות ודינאמיות של תנועה, משחק, דמיון מודרך והרפיה

שפת הקשב לילדים ב

בגנים, בבתי ספר יסודיים, חטיבות הבניים ומסגרות אחרות לילדים.

תוכנית “שפת הקשב” לבתי ספר יסודיים פועלת כ-18 שנים ברחבי הארץ באמצעות קהילה רחבה של מנחים להקניית מיומנויות מיינדפולנס לילדים. עוברת במהלך כל השנה, אחת לשבוע שעור “שפת קשב” בו הילדים מתרגלים פיתוח קשיבות (מיינדפולנס) על ידי תרגילי תנועה, הרפיה, ודמיון מודרך. השיעור כולו מתרחש באופן דינמי, משחקי וחוויתי. באמצעות הפניית הקשב אל עולמם הפנימי של הילדים (חושים, גוף, תחושות, מחשבות ורגשות) המנחה מאפשר בניית שפה חדשה, המבוססת על התפתחות של מיומנויות קשב, ריכוז, הכלה, יציבות,  וויסות רגשי, סבלנות וסובלנות, אמפתיה ותחושת מסוגלות עצמית. 

מחנכת הכיתה עוברת את השיעור יחד עם התלמידים וכך היא רוכשת בעצמה את השפה החדשה. פרט לכך, שהמורה זוכה להזדמנות לתרגל בעצמה במהלך יום הלימודים, היא גם זוכה לפגוש את תלמידיה מזווית אחרת .ולהיחשף לכלים משמעותיים לעבודה עם הילדים.


מי מעביר את השיעורים?

את השעורים מעביר/ה מנחה ל”שפת קשב”, אשר עבר/ה הכשרה בקורס המיועד להתמחות בהקניית מיומנויות מיינדפולנס בעבודה עם ילדים. המנחים הקיימים של שפת הקשב כיום מהווים כחוד החנית להתמקצעות בנושא הקניית מיינדפולנס עם ילדים. זאת, בזכות הליך פיתוח מקצועי ואישי מתמשך אל מול העבודה המורכבת בשטח.

כמו כן, קיימת תוכנית להכשרת צוות המורים  בבתי הספר והטמעת המיומנויות כשפה בית ספרית (בתי ספר סגולים), הפועלת מטעם מכון מודע למיינדפולנס מדע וחברה, בית ספר ברוך איבצ’ר לפסיכולוגיה, הבינתחומי הרצליה. תוכנית זו תומכת בתהליך בכך שהיא מאפשרת למורי בית הספר ליישם תרגול קשיבות במהלך השיעורים שלהם לאורך השבוע ולפתח סדירויות בתוך המנגנונים החינוכיים הקיימים.

בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ, התוכנית מיושמת כבר למעלה מעשור, וניתן לראות כי האלימות בו ירדה באופן משמעותי, האווירה השתנתה לטובה ורמת ההישגים הלימודים עלתה.

קראו עוד

עבודה עם ילדים בגנים וגילאי יסודי - מחוץ למסגרת חינוכית

הקניית מיומנויות מיינדפולנס עם ילדים נעשית בצורות מגוונות, מעבר למסגרת בית הספר. כיום, פועלות מסגרות בלתי פורמאליות רבות אשר משלבות הקניית מיומנויות קשב לילדים. תנועות נוער, מסגרת חוגים בקהילה, מרכזי יום, ועוד.

כמו כן, ישנה אפשרות לפעילות פרטנית, בהם הילדים עוברים תהליך עם מנחה המלווה אותם באופן אישי. לעיתים בשילוב עבודה עם ההורה.

דילוג לתוכן